‘Platform van de toekomst’. Vier vragen over de virtuele bril die Facebook voor 2 miljard koopt

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

Facebook heeft weer een grote aankoop gedaan. Na berichtendienst WhatsApp heeft het nu de maker van virtual reality-bril Oculus Rift gekocht. Maar waarom eigenlijk? En wat betekent dit voor de toekomst van de bril? Vier vragen over de nieuwste aanwinst van het grootste sociale platform ter wereld.

Wat is de Oculus Rift?

Het idee achter de Rift is dat je door middel van een ‘bril’, die overigens meer de gedaante heeft van een simpel zwart doosje, in een virtuele wereld aanwezig bent waar je mensen kunt ontmoeten of plekken in de wereld kunt verkennen zonder dat je daar echt bent.

Zo’n twee jaar geleden pitchte maker Oculus VR de bril (zo blijven we ‘m maar even voor het gemak noemen) op crowdfundsite Kickstarter als een nieuwe manier om te gamen. Met deze bril op moet de gamer zich in de wereld van het spel wanen. Investeerders bleken wel oren te hebben naar zo’n apparaat, want al snel haalde het bedrijfje 2,5 miljoen dollar op. Nu kon de gamebril ook echt worden ontwikkeld.

De Oculus Rift verkeert nog altijd in de conceptfase. De tweede ontwikkelaarsversie is pas net uitgebracht. Later dit jaar of begin volgend jaar wordt een consumentenversie verwacht.

Op de pagina van Oculus op Kickstarter is nog steeds een filmpje te zien over de Rift en het eerste spel dat ervoor werd ontwikkeld:

Waarom heeft Facebook Oculus gekocht?

Facebook ziet toekomst in de bril. De Rift was in eerste instantie dan wel bedoeld voor gamen, in potentie kan het apparaat veel meer. Dat lijkt Mark Zuckerberg ook te hebben gezien. Dinsdag zei de CEO van het sociale netwerk Oculus te hebben gekocht “om klaar te zijn voor de platformen van de toekomst”.

Het platform van morgen is mobiel – een belangrijke reden voor WhatsApp-overname – maar de toekomst ligt volgens Zuckerberg bij virtual reality. Zijn ambitie met Facebook heeft wel wat weg van wereldheerschappij, al klinkt dat wellicht wat zwaar en overdreven. Technologiesite The Verge schrijft:

“Facebook heeft niet de ambitie om ergens een ‘hoekje’ te hebben op het internet. Het is niet hun ambitie om een app te zijn op je startscherm. Facebook wil het internet zijn. Sterker nog, op sommige vlakken moet Facebook de wereld zijn en ik geloof niet dat ze voor minder zullen tekenen.”

Als alles klopt, en virtual reality wordt inderdaad in de toekomst heel groot, dan is de aankoop van Facebook een ‘koopje’, zo schrijft de Financial Times vandaag:

“Als Facebook nu inderdaad eigenaar is geworden van het platform van de toekomst, kan twee miljard dollar – waarvan meer dan driekwart in aandelen – weleens een koopje blijken.”

DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk probeert de Oculus Rift:

Wat merken potentiële gebruikers van de overname?

De doorgaans goed ingevoerde krant The New York Times meldt op basis van ingewijden dat er mogelijk een Facebook-logo op de voorkant komt. Ook de hardware zou opnieuw worden ontworpen en de gebruikersomgeving zou geleidelijk worden aangepast aan de huisstijl van het sociale netwerk. Facebook kon deze berichten tegenover techblog TechCrunch niet snel genoeg tegenspreken.

De onafhankelijkheid van het bedrijf Oculus VR ligt gevoelig, juist omdat het vanaf het begin een ‘indie’ project was, (financieel) gesteund door enthousiastelingen. In een artikel over de jonge geschiedenis van Oculus VR, geeft journalist Greg Gumparak alvast wat ongevraagd advies:

“Wat Facebook het beste kan doen? Hun handen voor een (lange) tijd van het product afhouden. Ze moeten investeren, maar niet hun merknaam op het apparaat willen plakken of invloed afdwingen. Laat Oculus de bril die ze hebben beloofd afleveren en zorg ervoor dat ze iets kunnen verkopen dat veel beter is dan dat ze tot nu toe hebben aangekondigd.”

Hoe reageren investeerders en ontwikkelaars?

Was Facebook een aantal jaar geleden nog ‘hip’, op dit moment lijkt het een doodzonde te zijn als je je bedrijf laat opkopen door het netwerk (of Google, zoals Nest Labs onlangs deed). Het sociale platform wordt als ‘creepy’ gezien, omdat het steeds meer van je wil weten en te weinig zou doen aan privacybescherming. Zo besloot de ontwikkelaar van Minecraft zijn deal met Oculus te annuleren.

Twitter avatar notch Markus Persson We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out. 25 maart

Een deel van de investeerders voelt zich min of meer verraden. Want, de vroege investeerders die iets in het product zagen voordat Facebook de bril op het oog had, verdienen niks aan de aankoop. Daarnaast zijn ze bang dat Zuckerberg op een verkeerde manier de ontwikkelingen beïnvloedt, schrijft The Guardian. Eén investeerder, Sergey Chubukov, noemt de verkoop op Kickstarter een “schande” en voelt zich “verraden”.

Anderen lijken zich ook wel te realiseren dat de overname juist goed kan uitpakken voor de ontwikkeling. Want, ja Oculus heeft tientallen miljoenen binnengehaald maar heeft lang niet de middelen die Facebook ze nu wel kan geven.

Lees ook: ‘Verplaats je in een ander, virtueel dan‘ (€).

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com