Paris Haute Couture week: Maison Margiela en Givenchy maken indruk

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

Britse ontwerpers maken indruk tijdens de haute couture-week in Parijs. De shows van Givenchy’s Clare Waight Keller en John Galliano voor Maison Margiela laten de industrie verrukt achter.

Waight Keller maakte haar onberispelijke couture-debuut op dinsdag, critici zwijmelden weg bij haar maanverlichte sonate. En Galliano, die vorige week zijn eerste Margiela mannenmode-collectie presenteerde sinds zijn vertrek in 2011, gaf zijn fans woensdagochtend redenen voor een feestje.

Modejournalist Emma Hope Allwood van het tijdschrijft Dazed & Confused noemt zijn oogverblindende futuristische nieuwe look, met het gebruik van stof om flitslicht te vangen, een triomf. “Eigenlijk bijna om te huilen zo goed dat Margiela was,” tweette ze. “Wat een voorrecht om daar getuige van te zijn.”

A post shared by Maison Margiela (@maisonmargiela) on

De voormalige Dior-topman toonde zijn creaties onder ultraviolet licht om de fluorescentie, van zijde en satijn gecombineerd met Mylar, te demonstreren. Het zijn jurken waarmee de drager letterlijk de rode loper kan verlichten. Galliano legt uit dat het idee is dat ze “getransformeerd zullen worden door de flits van een camera voor een nieuwe soort glamour.”

London Evening Standard criticus Emma McCarthy stelt dat “het effect, dat alleen te zien was via de iPhone-schermen van het publiek en niet zichtbaar op de catwalk was voor het blote oog, kan worden gezien als kritiek op de illusie van sociale media en de alternatieve realiteit die klikgrage mensen zullen presenteren aan de wereld.’

A post shared by Maison Margiela (@maisonmargiela) on

De Amerikaanse kunstenaar Jessi Reaves werd ingeschakeld voor de achtergrond van de set en veel gasten zaten op banken van gedeconstrueerd meubilair – een knipoog naar Galliano en Margiela’s genialiteit voor het acht slaan op klassiekers.


Euforisch ontvangst voor Givenchy

De industrie was ook zeer enthousiast over het Givenchy debuut van Waight Keller. De 47-jarige modeontwerper, voorheen artistiek directeur bij Chloe, had zich nog niet eerder aan haute couture gewaagd. Givenchy presenteerde een serie romantische jurken, de meeste in zwart en wit, in maanverlichte tuin-setting. Vanessa Freidman van The New York Times noemde de show ‘ dromerig’. “Het was echt goed… een les in verfijning,” tweette ze, waarbij ze een glanzend gelaagde zilveren creatie “absoluut een Oscar-jurk” claimde. Maar, de grootste vernieuwing waren de mannelijke modellen op de haute couture catwalk. Van de grote modehuizen heeft alleen Dolce & Gabbana ooit eerder couture voor mannen gepresenteerd.

Waight Keller’s romantische mannelijke creaties leken een uithaal naar een high-end markt die wordt gedomineerd door kleermakers in Milaan en Saville Row, Londen.

Waight Keller, die haar naam maakte door Pringle of Scotland van een breigoed label in een modemerk te veranderen, had grote schoenen? Te vullen (moest voldoen aan hoge verwachtingen). De opgestapte ontwerper Riccardo Tisci transformeerde het merk dat jarenlang vooral in verband werd gebracht met Audrey Hepburn en Jackie Kennedy, in zijn 12 jaar voor Givenchy zowel financieel als stilistisch. Zijn edgy, gothic-ontwerpen zorgden voor een grote schare fans, onder wie sterren als Beyonce, Madonna, Kanye West en zijn vrouw Kim Kardashian. Hoewel hij haute couture al een paar jaar niet meer deed, waren zijn T-shirts en verschillende ‘it’-tassen grote hit-items. Verkoopsuccessen?

Haute Couture Week in Parijs

De haute couture shows, exclusief voor de Franse hoofdstad, zijn de crème de la crème van de mode met soms duizenden uren in de handgemaakte jurken die alleen de rijkste vrouwen ter wereld zich kunnen verloven. (AFP)

Lees ook de 3-delige serie: Haute couture en bijzonder vakmanschap

Foto’s: Givenchy Haute Couture lente/zomer 2018 via Catwalkpictures

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com