Kindermodeketen Kidiliz: Een Frans succesverhaal

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

De toonaangevende Europese kindermodeketen Kidiliz is zich aan het voorbereiden op een nog grotere groei in zijn sector, nadat het eerder dit jaar werd overgenomen door de Chinese Semir Group. Voorafgaand aan de uitrol, neemt FashionUnited de historische acquisitie onder de loep.

Chinese investeerders hebben hun aandacht de afgelopen jaren gericht op Franse modebedrijven, waaronder SMCP (Sandro, Maje, Claudie Pierlot), Lanvin en Naf Naf. Als gevolg van deze toegenomen belangstelling uit China besloot Roger Zannier, de pionier van kindermode in Frankrijk, om zijn gelijknamige bedrijf dat hij in 1962 met zijn zus Josette oprichtte, te verkopen.

Oorspronkelijk was de Zannier groep, die later werd omgedoopt tot Kidiliz, een kinderkledingproducent die zijn collecties distribueerde naar de grotere retailers. Pas in 1983, toen het zijn eigen debuutmerk ‘Z’ lanceerde, startte met het openen van winkels in Frankrijk en het de eerste reclamecampagnes maakte, veranderde zijn rol van distributeur naar detailhandelaar in de modeindustrie.

Focus op mode

In de jaren tachtig breidde Zannier zijn merkenportfolio uit met de overname van Kickers (verkocht in 2000) en de Duguy Group. Het merk betrad voor het eerst de internationale markt met de aankoop van Absorba en 3 Pommes, die beide bekend zijn in heel Europa. Na Zannier’s internationale expansie nam de groep het merk Catimini over en volgden overnames van jongerenmerk Chipie in 1999 en de volwassen modemerken IKKS en One Step in 2000.

Met de ontwikkeling van licenties veranderde de modeindustrie en daarvan profiteerde Zannier net als vergelijkbare merken als Levi’s Kids en Dim Enfants. In 1995 ondertekende Zannier licentieovereenkomsten bij grote labels als Kenzo Kids, Junior Gaultier, Paul Smith Junior en Esprit Kids. In datzelfde jaar werd Zannier omgedoopt tot Kidiliz, waarbij de vele merken van de groep allen onder één dak kwamen.


Internationale focus

De Zannier groep veranderde zijn naam eind 2016 in de Kidiliz Group, in een poging zijn internationale groei in de modeindustrie verder te stimuleren. Als gevolg daarvan realiseerde het bedrijf in dat jaar een hogere omzet in het buitenland dan in thuismarkt Frankrijk: een primeur voor de groep. Vandaag de dag wordt 52 procent van de omzet gerealiseerd door buitenlandse klanten.

De groep beschikt momenteel over een netwerk van 11.000 verkooppunten, waarvan 830 eigen winkels wereldwijd met de handelsnamen Z, Catimini of Kidiliz.

Van Saint-Chamond naar Shenzhen

De unieke positie van de Kidiliz Group ontsnapte niet aan de ogen van de Chinese Semir Group; een multibrand-leider met betaalbare mode in zijn thuisland. De groep is ook succesvol in het kindermodesegment met het merk Balabala, dat beschikt over 4.000 winkels die goed zijn voor de helft van Semir’s activiteiten.

Semir had twee redenen om Kidiliz over te nemen: om via zijn eigen 15 merken en licenties toegang te krijgen tot het premiumsegment en om wereldleider te worden op het gebied van kindermode door de middelen van beide bedrijven te combineren. In de kinderkledingmarkt, die meer versnipperd is dan de modemarkt voor volwassenen, kan Semir-Kidiliz een nog groter aantal klanten aantrekken. Het bedrijf bevindt zich momenteel nog steeds achter het Amerikaanse concern Carters (omzet van 3,4 miljard dollar).

Rémy Baume, voorzitter van Kidiliz sinds 2013, en zijn team zullen de groep blijven beheren en Europa zal de ‘belangrijkste markt’ blijven. De toekomstige ontwikkelingen van Kidiliz zijn naar verwachting een uitrol naar de Chinese markt om de internationale verkopen te doen groeien en het vergroten van zijn online aanwezigheid middels een webshop.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Kidiliz Group – Summer Capsule Kenzo Kids

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com