Gmail werd in tien jaar een enorm succes. Maar heeft mail nog wel toekomst?

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

Iedereen denkt dat het een 1-aprilgrap is van Google. Op de bewuste dag in 2004 sturen Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin een persbericht de wereld in waarin ze een nieuwe maildienst aankondigen: Gmail. De dienst moet mailen makkelijker maken, door onder meer veel opslagruimte. Het blijkt geen grap, maar een groot succes. Maar hoelang houdt dit succes nog stand?

‘Oneindig’ veel ruimte

Gmail is in 2004 een revolutionaire manier om je e-mail te beheren. Op dat moment is het bijhouden van e-mailberichten namelijk een hele kunst, schrijft mediaredacteur Stijn Bronzwaer vandaag in NRC Handelsblad:

Googles mailbox doet dat anders. In plaats van enkele tientallen MB’s aan opslag krijgen gebruikers maar liefst 1.000 MB, oftewel 1GB; wat gelijk staat aan een half miljoen pagina’s e-mail. In die tijd bijna oneindig veel ruimte. De filosofie hierachter is dat je geen enkele mail meer hoeft weg te gooien, maar kunt archiveren en zo in staat ben een groot archief op te bouwen. Ook maakt Gmail het makkelijker om al je e-mails te doorzoeken door middel van een zoekbalk bovenin de applicatie. Tegenwoordig kun je bij Gmail gecombineerd met Google Drive en Google Plus 15GB gratis opslagruimte krijgen.

Persoonlijke reclame

Maar, daar wil Google wel iets voor terug. Jij krijgt veel opslagruimte, zij data die ze kunnen gebruiken bij het verkopen van advertenties. Al vanaf het begin werkt Google met targeted text ads, op tekst gebaseerde advertenties die op basis van jouw e-mailberichten persoonlijke reclame aanbieden. En dat is iets waar in het begin ook binnen het bedrijf discussie over is. The New York Times schrijft op 31 maart 2004 het volgende:

“Volgens één betrokkene is er binnen het bedrijf (Google, red.) een intensieve discussie gaande over de vraag hoever Google mag gaan in het lezen van de mailcontent van gebruikers. Veel mensen binnen het bedrijf zijn bezorgd dat gebruikers bang zijn om de dienst te gebruiken, omdat de content mogelijk door Google wordt ingezet voor op maat gemaakte advertenties. Google hoopt deze onrust te kunnen sussen door te verzekeren dat de inhoud van hun berichten privé blijft.”

Dat Google alles scant is dus min of meer oud nieuws (en één van de redenen dat spamberichten bijna nooit in je inbox terechtkomen). Maar sinds kort gaat de zoekgigant een stap verder, een die veel vragen en verzet oproept. Bronzwaer:

Sinds vorig jaar koppelt Google de gebruikersdata van al zijn diensten: de zoekmachine, Youtube, Gmail, documenten, Google Maps, etcetera. Dat gaat privacyvoorvechters een stap te ver. Google is verwikkeld in rechtszaken, zoals in Californië waar het bedrijf van ‘aftappen’ wordt beschuldigd.

Het lelijke eendje

Dat Gmail goed in elkaar zit, betekent niet dat het de mooiste mailapplicatie is. Lange tijd (lees tot ongeveer 2011) staan de apps van Google niet per se bekend om hun schoonheid. Ja, Google is betrouwbaar en daardoor enorm populair, maar wint niet snel de prijs voor beste vormgeving. Dit verandert in 2011. Dan volgt na lange tijd een grote redesign en krijgt Gmail vaker een opknapbeurt. Een overzicht van de Gmail-vormgeving door de jaren heen:

2004.

2006.

2010.

2011.

2013.

2014.

Natuurlijk is Gmail niet de enige Google-applicatie die bij tijd en wijlen toe is aan een nieuwe vormgeving. In 2013, als Google-ceo Eric Schmidt plaatsmaakt voor Google-oprichter Larry Page, besloot Page dat alle Google-apps toe zijn aan een opknapbeurt. Technologiesite The Verge maakte daar de volgende reportage over:

Veel opslag, maar lange tijd niet de grootste

Google is al jarenlang wereldwijd de belangrijkste zoekmachine. In Nederland heeft ‘Google Zoeken’ zelfs een marktaandeel van meer dan 90 procent. Ook Gmail is bij ons razend populair. Toch heeft de maildienst acht jaar nodig om wereldwijd de grootste mailprovider te worden.

Lang weet Microsoft met Hotmail (nu Outlook) Google voor te blijven. Totdat in oktober 2012 blijkt dat Gmail ook Hotmail heeft afschud. Inmiddels heeft Gmail naar schatting ongeveer een half miljard gebruikers. Overigens lukt het Google nog altijd niet om in Amerika de grootste zijn. Die plaats moet het nog altijd afstaan aan de nummer drie op de wereldwijde ranglijst: Yahoo Mail.

Gezamenlijk hebben de Grote Drie (Gmail, Outlook en Yahoo Mail) een derde van alle mailadressen wereldwijd in handen. Volgens onderzoeksbureau Radicati waren er in 2013 zo’n 4 miljard mailadressen in omloop. Elke seconde worden er 2 miljoen mails verstuurd.

Op naar de volgende tien jaar?

Dit jaar gaat naar verwachting het aantal verstuurde en ontvangen e-mailtjes voor privégebruik niet stijgen en in 2015 zelfs dalen, aldus onderzoeksbureau Radicati. Gebruik van zakelijke mail stijgt nog wel. We communiceren steeds vaker via mobiele apparaten grijpen daardoor sneller naar diensten als WhatsApp of Facebook om iemand een (kort) berichtje te sturen. Is mailen achterhaald? Dat is nog maar de vraag. Bronzwaer:

E-mail is nog altijd mateloos populair. Een gemiddelde werknemer is een derde van zijn tijd kwijt aan het organiseren van zijn mailbox. En Google zoekt nieuwe functionaliteiten voor zijn maildienst. Met Google’s online portemonnee Google Wallet is het bijvoorbeeld al mogelijk om via Gmail geld over te maken naar vrienden of familie.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad een uitgebreide analyse over Gmail.

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com