Edited: ugly schoenentrend houdt in 2018 aan

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

Dat de ugly-schoenentrend letterlijk reusachtige vormen aanneemt, werd vorige week door Y/Project op de Parijse coutureweek bevestigd. Het Franse modelabel ging een samenwerking aan met het Australische schoenenmerk Ugg. Het resultaat? Een buitenproportionele Ugg-lieslaars. Het was geen onverwachte move van het cultlabel. De ugly-schoenentrend is alweer een periode aan de hand. Maar waarom is deze schoenentrend er?

Volgens marketing- en onderzoeksbureau Edited, die onlangs een trendrapport voor 2018 publiceerde, is het antwoord op deze vraag simpel. Volgens het bureau zijn consumenten vandaag de dag geobsedeerd door het nieuwe. Zij willen het idee hebben dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het ontdekken van trends. Wanneer een product op ons overkomt als ‘lelijk’ geeft het tegelijkertijd het signaal dat het anders is dan wat we al kennen. En daardoor raken zij door het product geïntrigeerd.

De ugly-schoenen zijn een reactie op die nieuwsgierigheid. Er gaan meerdere theorieën rond op het internet waarom het lelijke schoeisel van nu zo gewild is, met als leidend idee dat deze producten precies het escapisme belichamen waar de generatie Z en millennials door het onvoorspelbare turbulente politieke klimaat op zitten te wachten. Daarnaast wil deze generatie niet gelabeld worden, en het uniseks karakter van de ugly-schoen passen bij daarbij.

Edited spreekt op hun website van twee grote subcategorieën binnen de ugly-schoenentrend die vorig jaar gestart zijn en in 2018 een nog hogere piek zullen bereiken: het maximalisme en de ugly-dadsneaker.


Het maximalisme

Het maximalisme dient na het zien van de Ugg-lieslaars weinig uitleg. De trend legt zich in twee woorden uit: groo en hybride. Denk aan Rick Owens Birkenstocks, Demna Gvasalia’s Crocs en Alexander Wangs sock boot met espadrille zool. Het maximalisme gaat vooral over de combinatie van twee opponente materialen die een heel nieuwe schoen vertegenwoordigen. Over de combinatie ambacht met toekomst en dat dan maal twee. Zelfs als je niet in de schoenenbranche zit, is het maximalisme iets om in de gaten te houden. Onverwachts materiaalgebruik en volume is ook iets wat wordt doorgevoerd naar lederwaren, accessoires en mode.


Dad sneaker

Dan is er nog de dad-sneaker, een andere trend die megalomane vormen aanneemt. Balenciaga’s Triples en Yeezy’s Deser Rat 500 zijn een goed voorbeeld. Maar ook modehuizen Vetements, Prada, Louis Vuitton, Acne en Dior, hebben allemaal een logge schoen in hun collectie die zich te midden houdt tussen de jaren 80, Star Track en (zoals de naam al weggeeft) een ‘vaders’ vrijetijdsschoen.

De ready-to-wear modeweken herfst/ winter 2018 zijn donderdag van start gegaan. Een goed moment om te kijken naar de grootste trends aangaande de komende periode.Verwacht wordt dat bovengenoemde trends veelal gezien gaan worden.

Credit: Prada herfst/ winter 2018 via Catwalkpictures

Credit: Y/ Project herfst/ winter 2018 via Catwalkpictures

Credit: Balenciaga lente/ zomer 2018 via Catwalkpictures

Lees ook: Is jomo de nieuwe trend in mode?

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com