ABN Amro: tekort aan deskundig winkelpersoneel groeiend probleem

http://seo-site.nl/facebook-likes-kopen

Het tekort aan arbeidskrachten binnen de retailsector groeit. Dit meldt ABN Amro in de stand van Retail. De Nederlandse bank schrijft in het rapport dat het tekort inmiddels is gestegen naar 10,4 procent. 3,5 procent van de retailers ondervindt dit als een belemmering.

Uit eerder onderzoek van ABN Amro bleek dat als winkels zich willen onderscheiden, het personeel juist een grote rol speelt. ‘In het concurrerende speelveld maken service, vriendelijkheid, sfeer en deskundigheid het verschil’, schrijft Sonny Duijn sector econoom Retail en Leisure bij ABN Amro in het persbericht. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de klanttevredenheid zwaarder weegt in het succes van een winkel dan het assortiment en de prijzen.

Een op de tien winkels kampt met het personeelstekort probleem. Het sterkste wordt dit binnen de detailhandel ervaren bij de ‘overige huishoudwaren’, waar een op de zes ondernemingen hier last van heeft. Hoewel het percentage bij mode- en schoenenwinkels lager ligt dan overige categorieën in de detailhandel, is het onderzoek ook voor deze categorie relevant.

Personeelstekort detailhandel gestegen naar 10,4 procent

ABN Amro schrijft dat door het grote belang van goed personeel en de hogere eisen die er worden gesteld, het personeelstekort alleen maar zal doorgroeien. “De vloeroppervlakte van modewinkels is na de crisis toegenomen maar het verkoopvolume ligt lager dan voorheen. Juist daarom is deskundig personeel belangrijker dan ooit. Zo kocht ik laatst een maatpak voor een huwelijk en kreeg ik van de verkoper zijn persoonlijke visitekaartje, zodat ik altijd in contact met hem kan komen, mocht er iets aan het pak moeten gebeuren. Dat is een goed voorbeeld van hoe gastvrijheid in winkels bijdraagt aan de winkelervaring en hoe een winkel het verschil kan maken ten opzichte van online aanbieders”, licht Duijn telefonisch toe aan FashionUnited.

Op de vraag wat de reden is dat winkels moeite hebben deskundig personeel aan te trekken, durft de sectoreconoom geen antwoord op te geven. Wat hij wel zegt is dat winkels niet bang moeten zijn te investeren in het kennisniveau van personeel. Bijvoorbeeld: laat een leverancier in de winkel uitleg geven over de producten. Dit is een eenvoudige manier om het personeel deskundig te maken.

Volgens Duijn is het ook belangrijk dat winkelpersoneel niet alleen als kostenpost wordt gezien, maar dat er ook gekeken wordt naar wat het oplevert. Het kan voor bedrijven ook interessant zijn om te investeren in technologie. Zo ontwikkelde een leverancier aan de Retail-industrie een lopende band voor de kassa waarbij producten automatisch gescand worden, omdat ze onder een scanpoortje doorgaan. Hierdoor kan één kassière meerdere kassa’s met gemak bedienen. Maar een bezuiniging aan die kant kan weer leiden tot investeringen in personeel in de winkel zelf, in het bieden van een zo goed mogelijke service, zodat mensen graag terug blijven komen naar de winkel.

Lees ook : Wat kan de modesector leren van de boekhandel 2.0?

Beeld: FashionUnited

Reacties zijn gesloten

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com